Nik & Jay involverer fans gennem de digitale medier

Kreativt og nytænkende arbejde med at nå deres fans på de digitale medier sikrede Nik & Jay prisen som Årets Nytænkere til Danish Music Awards.

I lørdags var der Danish Music Awards i Forum i København. Blandt de velkendte kategorier som Årets Danske Album og Årets Danske Gruppe kunne man i år for tredje gang finde prisen Årets Nytænker. Prisen uddeles i samarbejde med Spotify og gives til en kunstner, som har arbejdet kreativt og nytænkende med sociale og digitale medier for at promovere musikken og nå sine fans.

 

Nik & Jay kåret til årets nytænkere i 2013

I skarp konkurrence med L.O.C., Tim Christensen og Marie Key vandt Nik & Jay prisen med deres inddragelse af fans på sociale og digitale medier. Ved at benytte hashtagget #pæntjatak på sociale medier kunne fans få adgang til to nye sange, før de blev udgivet. Via plakater ved busstoppesteder kunne man også lytte til flere nye sange, og Nik & Jay spillede desuden en eksklusiv koncert i et studie for 20 fans. Koncerten blev samtidig live-streamet på Facebook.

 

Med Spotifys ord blev Nik & Jay kåret til årets nytænkere i 2013 pga. ”en unik kombination af sociale medier, brugerinvolvering og oplevelsesmarkedsføring”.

 

Marie Key finder frem til fans gennem streamingtjenester

Marie Key var nomineret for sin brug af streamingtjenester til at planlægge sine koncerter i 2013. Med oplysninger om, hvor folk streamede og lyttede mest til hendes musik, formåede hun at planlægge koncerter og målrette indsatsen mod de byer, hvor hun havde mange lyttende fans.

Tim Christensen byder fans ind i den kunstneriske proces

Tim Christensen var nomineret på baggrund af sin inddragelse af fans på Facebook, hvor han havde lagt akustiske versioner op af sine personlige yndlingssange, som fans kunne lytte til og stemme på. Med fansene helt inde i det kunstneriske  kontrolrum blev seks sange herfra udvalgt til at blive udgivet.

 

L.O.C. og fans støtter velgørenhed gennem sociale medier

For sit samarbejde med Røde Kors i kampagnen ”Gi’ en mønt til dem der trænger” lykkedes det L.O.C. at engagere mere end 300.000 fans gennem Facebook og heraf skabe en meget kontant støtte til velgørenhedskampagnen på 600.000 kroner. Ved at række ud til sine fans lykkedes det for L.O.C. at samle dem i den gode sags tjeneste og gøre en forskel.

 

Læs mere om Årets Nytænker og de fire nomineredes brug af sociale og digitale medier her.

 

(Foto: Lars Schmidt)

Hvem står bag share with care?

Kulturministeriet
RettighedsAlliancen
Teleindustrien
DI ITEK