Share With Care – kampagnen slutter men budskabet fortsætter

Der er blevet afholdt camps med unge idémagere og iværksættere, som vil skabe digitale løsninger til fremtidens kulturforbrug. Kulturforbrugeres adfærd er blevet undersøgt på forskellig vis. Og aktiviteter, der med en positiv tone opfordrer til at benytte de mange og gode lovlige muligheder, er sat i gang. Kampagnen er nu ved at nå sin afslutning, men tankegangene og de nye måder at gøre tingene på, som kampagnen har affødt, lever videre.

Der er blevet afholdt camps med unge idémagere og iværksættere, som vil skabe digitale løsninger til fremtidens kulturforbrug. Kulturforbrugeres adfærd er blevet undersøgt på forskellig vis. Og aktiviteter, der med en positiv tone opfordrer til at benytte de mange og gode lovlige muligheder, er sat i gang. Kampagnen er nu ved at nå sin afslutning, men tankegangene og de nye måder at gøre tingene på, som kampagnen har affødt, lever videre.

 

I forsommeren 2013 satte parterne bag Share With Care kampagnen de første aktiviteter i gang. Kampagnens afsæt var noget nyt, nemlig en nudgingkampagne baseret på de seneste årtiers adfærdsforskning. Det centrale er et opgør med at tale til menneskers rationelle side, men i stedet imødekomme deres umiddelbare behov og normopfattelser. Forbrugere er ikke rationelle og systematiske robotter, man kan belære, men sociale væsener med mange behov og gøremål. Derfor har Share With Care heller ikke fokuseret på at indprente korrekte holdninger hos forbrugerne, men i stedet skubbe til den faktiske adfærd med positive budskaber.

 

Arbejdet med at undersøge og ’nudge’ – med såkaldte små blide puf – til forbrugernes adfærd er foregået i en række forskellige aktiviteter.

Der har været camps og innovationskonkurrencen, hvor Bee Legal vandt med deres idé om en chip, der automatisk registrerer alle de kulturprodukter, man forbruger, og sender betaling tilbage til kunstnerne. Den digitale kulturtest, hvor unges viden om og holdninger til digitalt kulturforbrug er blevet afdækket. Kulturbarometeret, der har målt på, hvad danskerne mener og diskuterer i debatten online, når det kommer til ophavsret og digitalt kulturforbrug. På teleselskabernes blokeringssider – der kommer frem når man vil tilgå en side, der er dømt ulovlig – møder man nu en ’nudgeside’, der guider videre til Share With Cares liste over mere end 80 lovlige tjenester. Samt en række andre tiltag.

 

Og  dertil er kampagnen og dens positive fortællinger blevet omtalt på TV, i radio, aviser og på nettet.

 

Kampagnen blev officielt afrundet med et event den 27. marts 2014 hvor budskaber, undersøgelser, resultater og læringer blev opsummeret. Og ved samme lejlighed blev den samlede evaluering af kampagnen fremlagt.

 

Læs mere om Share With Cares arbejde med ’nudging’ og indsamlet viden om brugernes adfærd på nettet i Håndbog om digital brugeradfærd.

Hvem står bag share with care?

Kulturministeriet
RettighedsAlliancen
Teleindustrien
DI ITEK