Giv brugeren valgmuligheder

Mennesker kan godt lide at have vished og kunne overskue deres valgmuligheder. I arbejdet med adfærdsændring er Share With Cares 'webpuf' et eksempel på at lægge valget i hænderne på forbrugerne.

Mennesker kan godt lide at have vished og kunne overskue deres valgmuligheder. Det gør, at vi føler, at vi har styr på situationen, fordi det i sidste ende er os selv, der har overtaget. Husk dog, at for mange valgmuligheder kan føre til handlingslammelse – og at et lille skub over mod den bedste beslutning ofte er kærkommen.

 

Eksempel

Share With Cares eget webpuf er et eksempel på at lægge valget i hænderne på forbrugerne.
I stedet for blot at blokere adgangen til ulovlige sider uden videre får forbrugerne oplysning om, at den pågældende ulovlige side ikke sikrer kunstnerne deres betaling. Herefter kan forbrugerne aktivt beslutte, om de vil fortsætte ind på siden.

 

Det viser sig, at kun ca. 16 % vælger at fortsætte til den ulovlige side, når de stilles overfor det aktive valg. De resterende 84 % søger væk. Her er det værd at bemærke, at alle brugerne oprindeligt havde søgt direkte efter den ulovlige side – og altså måske først blev bevidst om ulovligheden i det øjeblik, de lærte deres valgmuligheder at kende.

 

Det kan betale sig at overveje, hvordan valg præsenteres for forbrugerne. Her er nogle eksempler på, hvordan forbrugerens valg kan påvirkes:

 

Giv ikke kun én valgmulighed (om muligt), hvor forbrugerne skal flytte deres adfærd hen. Giv dem flere (men ikke for mange) valgmuligheder – så føler de kontrol og selvstændig indflydelse på valget.

 

En melding som ”Men valget er dit” i et kontaktpunkt vil øge den ønskede adfærd markant. Share With Cares webpuf var et eksempel på at flytte beslutningskraften ud til forbrugerne.

 

Præsentér kun forbrugeren for relevante alternativer. Søger forbrugerne på ulovlig musik, skal de ikke i samme ombæring se listen over filmtjenester.

 

Se Share With Cares 'Håndbog om digital brugeradfærd' her, hvor du kan finde 8 andre idéer til at påvirke adfærd.

Hvem står bag share with care?

Kulturministeriet
RettighedsAlliancen
Teleindustrien
DI ITEK