Fortæl den positive historie

Historier inspirerer. Fortæller man den positive brugerhistorie, følger andre brugere ofte det gode eksempel – og fortæller man den negative brugerhistorie, følger andre brugere det dårlige eksempel.

Historier inspirerer. Fortæller man den positive brugerhistorie, følger andre brugere ofte det gode eksempel – og fortæller man den negative brugerhistorie, følger andre brugere det dårlige eksempel.

 

Da skattemyndighederne i England lavede en kampagne mod fejl i skatteoplysningerne og kommunikerede med negative eksempler om skattesnyd etc., havde det den stik modsatte effekt. Det førte til en stigning på 22 % i skattefusk det følgende år – for skattebetalerne lærte ”fusk af fuskerne” og blev bekræftet i, at det var normalt at snyde i skat.

 

Husk at det ofte er muligt at rammesætte tilskyndelser til lovlig adfærd positivt i stedet for negativt.

 

Eksempel

En af de grundlæggende præmisser for Share With Care er at fokusere på positive budskaber.

 

Konkret blev det fx gjort i forbindelse med blokeringssiderne, hvor fokus blev flyttet fra den ulovlige handling, der skulle til at udføres, hen mod de lovlige muligheder for faktisk at forbruge kultur på en bæredygtig måde.

Interaktionen med forbrugerne bliver rammesat af den tone, kommunikationen foregår i.

 

Kommunikér om den positive udvikling, og hvor udbredt lovlige tjenester er, hvor varierende indhold de tilbyder, hvor lette de er at bruge, og hvor mange mennesker bruger dem.

 

Fortæl ikke forbrugerne hvad de ikke må – fortæl forbrugerne hvad de gerne må

Fokusér på mulighederne og den lette tilgængelighed ved de mange lovlige tilbud.

 

Husk at ulovlig fildeling og søgning også er et ønske fra forbrugeren om at finde godt kulturelt indhold. Bekræft forbrugerne i deres interesse for film, musik eller bøger. Kom forbrugeren i møde og oplys om, at der findes sider med et større udvalg og i bedre kvalitet – som måske vil passe bedre til brugerens behov.

 

Se Share With Cares 'Håndbog om digital brugeradfærd' her, hvor du kan finde 8 andre idéer til at påvirke adfærd.

Hvem står bag share with care?

Kulturministeriet
RettighedsAlliancen
Teleindustrien
DI ITEK